03 11

Suplementy diety – argumenty za i przeciw

Polacy z roku na rok coraz chętniej stosują suplementy. Statystyki wskazują, że jesteśmy liderem wśród wszystkich państw europejskich w kwestii wydawania pieniędzy na suplementację. Czy konieczne jest, abyśmy każdego dnia zażywali magnez, witaminę D, żeń-szeń, beta-karoten i wiele innych, by utrzymać swój organizm w zdrowiu? Najważniejsza jest bezpieczna suplementacja, uzależniona od naszych potrzeb i stanu zdrowia.

Czym jest suplement diety?

Suplement jest środkiem spożywczym, składającym się z substancji odżywczych. Stanowi on uzupełnienie, a nie substytut zróżnicowanej diety. Oznacza to, że nie może pewnych składników zastąpić. Może je co najwyżej wspomóc. Suplement to zazwyczaj skoncentrowane źródło witamin i minerałów, które wprowadzamy do organizmu w formie kapsułek, tabletek, proszków lub syropów. Zdrowe suplementy są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania.

Czy jest suplementacja?

Suplementacja to uzupełnianie składników odżywczych, których niedobory zostały stwierdzone u pacjenta. Aby proces ten odbywał się prawidłowo, należy dokonać oceny stężenia danego składnika w krwi danej osoby i potwierdzić ewentualny niedobór. Na podstawie takich badań można ocenić jakich składników brakuje w organizmie i w jakiej dawce należy je uzupełniać.

Zadanie suplementów polega na tym, aby uzupełnić niedobory, które pojawiają się w naszym organizmie. Nie każdy jednak ma takie same braki. Aby suplementy były skuteczne, warto wykonać odpowiednie badania i skonsultować z lekarzem, jakich składników nam brakuje. Niewłaściwe stosowanie suplementów diety niesie za sobą niepotrzebne ryzyko. Wielu z nas suplementuje niektóre składniki, ponieważ ulega reklamom lub sugestiom znajomy. Pamiętajmy, że każdy ma inne uwarunkowania i schorzenia. Suplementacja to kwestia indywidualna.

Kto powinien szczególnie zadbać o suplementację? Jakie suplementy brać?

  • osoby dorosłe stosujące dietę odchudzającą o niskiej kaloryczności
  • kobiety w ciąży (kwas foliowy, żelazo, wapń, jod)
  • osoby starsze (witaminy, składniki mineralne)
  • osoby cierpiące na choroby, które powodują ograniczenia lub eliminację niektórych składników pokarmowych
  • weganie i osoby wykluczające nabiał (wapń, witamina D)
  • kobiety po menopauzie (wapń, witamina D)

Czy suplementy diety są zdrowe?

Oczywiście osoby wskazane powyżej niekoniecznie będą miały jakieś niedobory, a zalecenia dotyczące suplementacji dotyczą też inne grupy populacyjne. Po prostu ze względu na swój stan, są bardziej narażone na braki niektórych witamin i składników odżywczych. Ponadto, szacuje się, że większość Polaków ma niedobory witaminy D. Jej brak może występować na różnym poziomie. Będzie to zależne między innymi od wieku, masy ciała, diety i syntezy skórnej. Warto wobec tego sprawdzić, czy potrzebujemy suplementacji. Nie warto przesadzać z przyjmowaniem suplementów. Szczególnie czujne powinny być osoby, które przyjmują różnego rodzaju leki.

Czy suplementy diety działają?

Celem suplementów jest uzupełnienie diety w substancje, które mają za zadanie wywołać określony efekt odżywczy lub fizjologiczny. Jako skoncentrowane źródło witamin i składników mineralnych będą miały pozytywny wpływ na nasz organizm. Zdecydowanie poprawią komfort naszego życia.

źródło: Organicmarket.pl – sklep z suplementami diety