Choć pozyskiwanie wartościowych odnośników z zewnętrznych serwisów ma ogromny wpływ na pozycję strony internetowej w Google (pozycjonowanie off-site), istotnym elementem strategii jest również linkowanie wewnętrzne. Między innymi na tym właśnie polega SEO. Jak więc robić to dobrze i o czym pamiętać, by osiągnąć pożądane efekty?
Co to jest linkowanie wewnętrzne w SEO?
Na początek kilka słów wyjaśnienia. Jak sama nazwa wskazuje, omawiane działania polegają na umieszczaniu linków – jednak nie na serwisach zewnętrznych, a wewnątrz strony docelowej. Do czego mają one służyć? Do przemieszczania się między poszczególnymi podstronami. W ten sposób tworzy się struktura serwisu, która jest jednym z istotniejszych czynników rankingowych w Google. Najważniejsze zalety linkowania wewnętrznego to:
- lepsza i szybsza indeksacja nowych podstron, która przekłada się na możliwość uzyskania przez nie wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania,
- pomoc dla użytkowników strony, którzy są w stanie sprawniej poruszać się po jej zasobach. Dzięki temu spędzają na niej więcej czasu i chętniej wracają, co także ma ogromny wpływ na SEO,
- wyższa ocena wystawiana przez roboty indeksujące Google. Biorą one pod uwagę to, ile linków wewnętrznych znajduje się na poszczególnych podstronach, jaka jest ich struktura i gdzie dokładnie zostały umiejscowione.
Linkowanie wewnętrzne to bardzo ważny element pozycjonowania stron internetowych, ponieważ ma duży wpływ na to, jakie pozycje uzyskują one w wynikach wyszukiwania. Jest to główny powód, dla którego koniecznie trzeba się nim zająć.
Jak linkować wewnątrz strony? Najważniejsze przykłady
Nie wystarczy umieścić odnośniki w wybranych przez siebie miejscach i liczyć na pozytywny efekt w postaci lepszego rankingu w Google. Linkowanie wewnętrzne musi być realizowane w oparciu o konkretną strategię. W jej przygotowaniu pomocne okażą się specjalistyczne narzędzia SEO, jak również profesjonalna agencja kreatywna, zatrudniająca fachowców w tej dziedzinie.
Zajmą się oni między innym doborem najlepszej metody realizacji przyjętych założeń. Jedną z nich jest linkowanie wewnętrzne w treści, wykorzystujące kontekst gotowego tekstu (stąd nazwa linkowanie kontekstowe). Jest to dobry przykład na to, jak użyć słów kluczowych do wskazywania robotom Google ważnych miejsc na stronie. Zyskują na tym też sami użytkownicy, ponieważ są oni prowadzeni na podstrony, które mogą ich zainteresować.
Jest to oczywiście tylko jeden z wielu sposobów linkowania wewnętrznego. Odnośniki warto umieszczać także pod artykułami, tak aby prowadziły one do innych, podobnych tekstów z danej kategorii lub po prostu następnej, wartej uwagi treści.
Linki wewnętrzne mogą znajdować się też w wyskakującym menu (świetny sposób na nawigację po kolejnych podstronach) i w kategoriach, które pozwalają w wygodny sposób grupować poszczególne działy, treści oraz produkty w sklepie.
Dobrym rozwiązaniem okaże się ponadto stworzenie specjalnej mapy strony HTML, w której znajdą się wszystkie linki wewnętrzne. Przygotowywane są one w głównej mierze dla robotów Google. W znaczący sposób poprawia ona indeksowanie serwisu.
Czego nie robić w ramach linkowania wewnętrznego?
Na koniec kilka słów na temat tego, jakich błędów warto unikać, by nie ograniczać potencjału realizowanych działań. W pierwszej kolejności trzeba unikać atrybutów „nofollow” w linkach. Powinny być to wyłącznie odnośniki „dofollow”, ponieważ tylko one mają pozytywny wpływ na indeksację.
Należy ponadto unikać powielana kilku tych samych linków, jak również zbyt dużego zagęszczenia ich na konkretnych podstronach. Roboty mogą to bowiem sklasyfikować jako spam i nałożyć na stronę filtr. Regularnie sprawdzaj, czy jakieś linki nie są puste lub zepsute. To także źle wpływa na ocenę witryny.
Sprawna, skuteczna realizacja założonej strategii okaże się możliwa dzięki współpracy z agencją kreatywną. Wydaje się ona szczególnie istotna, gdy weźmiesz pod uwagę, jakie korzyści zapewnia dobrze przeprowadzone linkowanie wewnętrzne.
źródło: Agencja Marketingowa Onetrend.pl